Metaller er enkle å gjenvinne og det er mange metaller som det er råvaremangel på.

Metall og jern kan leveres på alle våre miljøtorg. 

Så hva er forskjellen på jern og metall?
•    Er det magnetisk, er det jern
•    Er det ikke magnetisk, er det metall

De rene metallene, de som ikke er legeringer/blandinger, har høyest verdi. Dette gjelder blant annet kobber, aluminium og bly. Jern og stål har generelt en lavere verdi enn metaller.

Det er mange ulike ting som er med på å avgjøre verdien på metaller: Både kvaliteten og hvor rent metallet er har stor betydning, i tillegg til at etterspørselen og valuta har sterk påvirkning på prisene.

Metallavfall grovsorteres og klippes, og det tas ut kompleksjern (stål og metaller), skjærejern og edle metaller før det sendes til materialgjenvinning – altså det blir smeltet om til nytt metall.

Klassejern, stykkgods innenfor en gitt størrelse og som består av rent jern, går til Celsa i Mo i Rana med bil, mens stål og metaller fraktes med båt til Norsk Gjenvinning sitt anlegg på Øra utenfor Fredrikstad for sortering. 
 

Vrakmottaket på Vikan

I tillegg til at gjengen på metalltomta mottar store mengder jern og metall som de må knuse ned, klippe opp og gjøre klart til videre transport, vraker de også ødelagte biler, båter, mopeder, campingvogner – ja alt som har vært brukt til et transportmiddel.

 

 

Det å skulle gjøre en bil eller ei campingvogn klar til gjenvinning er som filmen viser en rimelig kjapp prosess. Når vi har plukket de ulike elementene fra hverandre vil til slutt 95% av bilen kunne gjenvinnes til nye produkter.

Vi skrur av dekk, tar ut væsker og oljer, trekker ut katalysatoren og så knuses bilen ned og forvandles til firkant som pent og pyntelig stables oppå hverandre og lagres til vi har nok til å kunne sende det med båt til Fredrikstad.